- In de stroom van bedrijfscijfers was het vrijdag in Nederland de beurt aan Air-France KLM en verlichtingsproducent Signify.
- KLM boekte in het tweede kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds de start van de coronacrisis winst.
- Donderdag nabeurs publiceerden de Amerikaanse techreuzen Apple en Amazon cijfers waar beleggers positief op reageren.
- Lees ook: Een hoge directeur bij Goldman Sachs vertelt wat ze ultrarijke klanten momenteel adviseert voor hun beleggingen in een onrustig beursklimaat
In een drukke week voor beursgenoteerde bedrijven die met de resultaten naar buiten komen, was het vrijdag de beurs aan Air France-KLM en verlichtingsproducent Signify op de Amsterdamse beurs. Donderdagavond nabeurs kwamen techreuzen Apple en Amazon met hun kwartaalcijfers naar buiten.
KLM heeft afgelopen kwartaal voor het eerste sinds de coronacrisis weer winst geboekt. Apple profiteerde vooral groei bij de dienstentak, waaronder de streamingdienst Apple Music. En Amazon boekte een hogere omzet, ondanks het feit dat consumenten door de hoge inflatie scherper op hun uitgaven letten.
In de Amerikaanse nabeurshandel steeg het aandeel Apple donderdagavond met 3 procent en het aandeel Amazon ging liefst 13 procent omhoog.
Vrijdag steeg het aandeel Air France-KLM 6 procent. Signify verlaagde zijn verwachting voor de winstmarge dit jaar vanwege de aanhoudende verstoring in de toeleveringsketens en het aandeel daalde 8 procent.
Winstherstel bij KLM
Luchtvaartconcern Air France-KLM heeft voor het eerst sinds de coronacrisis een winst in de boeken gezet. Zowel KLM, dat al eerder een operationele winst boekte, als Air France kon daarbij zwarte cijfers overleggen door het sterke herstel van de vraag naar vliegreizen. De problemen op luchthavens en bij de luchtvaartmaatschappijen zelf door personeelstekorten drukten het herstel nog wat.
Die problemen zorgden er wel voor dat Air France-KLM 70 miljoen euro uit moest trekken voor compensatie van reizigers. Dat is veel meer dan normaal en komt grotendeels door de maatregelen op Schiphol om verdere problemen te voorkomen. In het derde kwartaal verwacht Air France-KLM minder kwijt te zijn aan compensatie. Daarin zijn namelijk veel meer vluchten al eerder geschrapt en dus zijn er minder verrassingen.
Vooral de omzet van Air France-KLM steeg sterk. De beperkte capaciteit in verhouding tot de vraag die daar ver boven ligt, leidde ertoe dat het luchtvaartconcern hogere prijzen kon vragen voor de tickets. Met name op de trans-Atlantische route, waar veel andere partijen minder capaciteit hadden, speelde dat. De ticketbestellingen in dollars waren bovendien welkom omdat de Amerikaanse munt de afgelopen tijd flink steeg tegenover de euro.
Daarentegen heeft Air France-KLM het nog lastig in Azië. China en Japan zitten bijvoorbeeld nog goeddeels op slot voor reizigers. In Afrika en de Cariben boekte het concern wel goede resultaten. Ook de vrachttak presteerde goed. De vraag naar luchtvracht blijft ook na corona sterk, maar de capaciteit groeide op de belangrijke routes naar bijvoorbeeld China niet omdat daar niet meer passagiersvluchten naartoe gingen.
In totaal behaalde Air France-KLM een omzet 6,7 miljard euro tegen 2,8 miljard euro een jaar eerder. Daarvan hield het concern onder de streep een winst van 324 miljoen euro over. KLM was goed voor een omzet van 2,8 miljard euro en een operationele winst van 262 miljoen euro.
De goede resultaten en onder meer een aandelenuitgifte zorgden ervoor dat de staatssteun die Air France en KLM tijdens de coronapandemie ontvingen verder kon worden afgelost. KLM is nu helemaal klaar. Air France loste nog eens 1,6 miljard euro af, maar zal ook in het derde kwartaal verder aflossen.
In het lopende kwartaal denkt de luchtvaartcombinatie opnieuw een stevige winst te kunnen overleggen waardoor ook heel 2022 winstgevend kan worden afgesloten. Over de capaciteit in het derde kwartaal werd Air France-KLM wel wat pessimistischer. Die bijstelling komt door de beperkingen die Schiphol instelde op het aantal passagiers.
Hoewel de problemen op Schiphol afnemen, zullen de gevolgen van de personeelstekorten in de luchtvaart net als elders in de maatschappij nog lang te merken zijn, verwacht de nieuwe KLM-topvrouw Marjan Rintel die aangeeft dat de luchtvaartmaatschappij de huidige problemen steeds meer onder controle krijgt. "We zijn bezig rust en stabiliteit te creëren. Is het goed genoeg? Nee, dat is het nog niet, maar het gaat elke week beter."
Rintel, die sinds begin deze maand de baas is bij KLM, heeft het over een "best wel heftige perfect storm" waar ze in belandde. Ze bood klanten van de luchtvaartmaatschappij al haar verontschuldigingen aan omdat KLM niet de service bood die de klanten gewend zijn. Daar kwam nog een storing in het bagagesysteem van Schiphol overheen die voor een week aan problemen zorgde.
De kofferproblemen op Schiphol, die al langer speelden, zijn een "domino-effect" legt Rintel uit. "Mensen stonden lang in de rij en dan haalden ze soms hun vlucht nog niet, maar dan zaten hun koffers wel al op de vlucht. Of de koffers gingen niet mee terwijl mensen wel vlogen." Dergelijke problemen zijn er niet alleen op Schiphol en niet alleen bij KLM, benadrukt Rintel. "Het kost heel veel extra werk, waardoor het ook moeilijker wordt om terug te komen op een normaal serviceniveau."
Signify schroeft omzet op, ondanks problemen in China
Verlichtingsproducent Signify heeft in het tweede kwartaal een hogere omzet behaald, dankzij een sterke verkoop aan de professionele markt. Het bedrijf had wel te kampen met problemen door de lockdowns in China, moeilijkere marktomstandigheden in Oost-Europa door de oorlog in Oekraïne en het zwakkere consumentenvertrouwen. Daarnaast heeft Signify net als veel andere bedrijven last van de problemen in toeleveringsketens en de hoge energiekosten. Daardoor wordt de winstgevendheid geraakt, aldus Signify.
De omzet van de voormalige verlichtingstak van Philips bedroeg ruim 1,8 miljard euro. Dat is 14 procent meer dan een jaar eerder. Daarbij profiteerde Signify ook van positieve wisselkoerseffecten en overnames. De nettowinst kwam uit op 248 miljoen euro. Dat was 82 miljoen euro een jaar eerder.
Inmiddels bestaat 84 procent van alle verkopen van het bedrijf uit Eindhoven uit ledverlichting. Dat was 82 procent in het eerste kwartaal van vorig jaar.
In een toelichting zegt topman Eric Rondolat dat Signify nog steeds kampt met verstoringen in de toeleveringsketens. Daardoor heeft het bedrijf te maken met langere leveringstijden voor bijvoorbeeld chips. Daar komen hogere kosten voor energie bovenop. Signify verlaagt daarom zijn verwachting voor de operationele winstmarge dit jaar. Wel houdt het bedrijf vast aan de prognose voor de groei van de omzet op eigen kracht dankzij het solide orderboek, aldus Signify.
Apple profiteert van Apple Music en Apple Pay
Techconcern Apple heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar meer omzet geboekt. Dat had de iPhonemaker niet te danken aan meer verkopen van producten, maar wel door de dienstentak. Daaronder vallen bijvoorbeeld streamingdiensten Apple Music en Apple TV+, maar ook betaaldienst Apple Pay. Onder de streep hield Apple bovendien minder winst over.
In totaal had Apple een omzet van 83 miljard dollar in april, mei en juni, een record voor dit kwartaal. Omgerekend is dat zo'n 81,4 miljard euro. De omzet van producten liep daarbij met zo'n 600 miljoen dollar terug, wat vooral te wijten was aan lagere verkopen van Mac-computers en zaken als koptelefoons, slimme speakers en Apple Watch-smarthorloges.
Apple had al gewaarschuwd dat leveringsproblemen een hap van 4 tot 8 miljard dollar zouden nemen uit de resultaten in dit kwartaal. Analisten denken dat die neergang vooral bij de Mac en de iPad terecht is gekomen. Fabrieken waar Apple die apparaten in elkaar laat zetten staan in de regio's in China waar langdurige lockdowns wegens corona voor problemen zorgden.
De inkomsten uit de dienstentak groeiden wel, met ruim 2,1 miljard dollar tot 19,6 miljard dollar. Daarmee is dat na de iPhone, die ook meer geld opleverde, met afstand de tweede inkomstenbron voor Apple. Inmiddels heeft Apple 860 miljoen klanten die minimaal één abonnement hebben, tegen 825 miljoen vorig kwartaal.
Apple gaf ondertussen flink meer geld uit aan onderzoek en ontwikkeling en ook aan zaken als lonen en advertenties. Daardoor daalde de winst in het kwartaal naar 19,4 miljard dollar waar een jaar geleden nog een winst van 21,7 miljard dollar dollar de boeken in ging.
Volgens Apple-topman Tim Cook zal de omzet ook in het lopende kwartaal weer toenemen. De leveringsproblemen in China zijn veel minder groot geworden, waardoor het techconcern weer beter aan de vraag van klanten kan voldoen. Wel spreekt Apple van "moeilijke economische omstandigheden".
Zo groeit de Chinese economie veel minder hard, mede door de lockdowns, terwijl Apple haast 18 procent van zijn omzet in Groot-China behaalt. In China kondigde het techconcern daarom onlangs kortingsacties aan, iets wat Apple zelden doet.
Amazon blijft groeien ondanks hoge inflatie
Amazon is erin geslaagd om zijn verkopen afgelopen kwartaal opnieuw stevig op te voeren. Daarbij rekent het Amerikaanse webwinkelconcern ook voor de zomerperiode op een flinke groei, ondanks dat veel shoppers de laatste tijd met hoge inflatie kampen en dus extra op hun uitgaven zullen letten.
Beleggers waren in het kwartaalbericht dat donderdag naar buiten kwam vooral gespitst op de impact van de neergang van de economie. Daar was in de cijfers van Amazon evenwel weinig van te merken. Daardoor schoot het aandeel Amazon in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street meteen fors omhoog.
In de voorbije periode dikten de opbrengsten op jaarbasis met 7 procent aan tot meer dan 121 miljard dollar. En voor het lopende kwartaal wordt zelfs op 125 miljard tot 130 miljard dollar aan omzet gerekend, goed voor een groei van 13 tot 17 procent.
Topman Andy Jassy, die vorig jaar de dagelijkse leiding overnam van oprichter Jeff Bezos, wijst in een verklaring onder meer op het succes van abonnementsdienst Prime. Dat is een dienst waardoor mensen gratis bezorging krijgen en toegang tot streamingdiensten voor muziek, films en series en games.
Dit alles wil niet zeggen dat Amazon ontwikkelingen als de flink gestegen energie- en transportkosten helemaal niet voelt. Maar volgens Jassy lukt het tegelijkertijd om de productiviteit te verbeteren waardoor de kosten beheersbaarder worden.
Onder de streep dook Amazon afgelopen kwartaal wel 2 miljard dollar in het rood. Dat grote verlies was vooral te wijten aan een afschrijving van bijna 4 miljard dollar op het belang van de onderneming in fabrikant van elektrische auto's Rivian, dat al langer moeite heeft om aan productiedoelstellingen te voldoen. Volgens Amazon gaat het puur om een boekhoudkundig verlies. Dit zou geen invloed hebben op de bedrijfsvoering.